sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Koh Tao Tao, Koh Tao Tao

Perjantaina saavuttiin takaisin Kathun lämpöön viikon lomailulta. Käytiin tän viikon aikana läpi Koh Tao, Phangan ja Koh Samui. Nyt reissusta väsyneenä onkin kiva aloittaa mid-term koeviikko, eka koe onkin jo huomena, eli sunnuntaina, huh!

Perjantaina seitesemältä aamulla tuk tukin tai taksin saaminen olikin vaikeampaa kuin olimme kuvitelleet ja sen takia reissumme lähtikin käyntiin hieman epäonnisesti, sillä myöhästyimme bussista, johon meidän oli tarkoitus mennä. 09:00 bussimme lähti Phuketin linja-auto terminaalista kohti Surat thania, bussimatka kesti vähän yli 5 tuntia. Saavuimme Surat thanin satamaan ja meidän epäonneksemme myöhästyimme viimeisestä lautasta Koh Taoa kohti. No, nopeasti skootteritaksi alle ja kohti toista satamaa Surat thanissa, josta lähti vielä lautta kohti Koh Taoa.

Oltiin ihan varmoja ettei päästäis laivalla kannelle ollenkaan, kun katsoimme jonoa edessämme. Kuitenkin pääsimme kannelle ja nauroimme kuinka ihmiset on typeriä kun jäävät niin hyvällä ilmalla sisälle eikä tule nauttimaan auringosta kannelle. No kuitenkin kun laiva lähti merelle niin selvisi syykin, siellähän tuuli järkyttävällä voimalla ettei pystynyt edes keskustella, koska ei sitä kuullut mitään mitä muut puhuivat. Lisäksi merivettä roiskui kannelle asti!

Me kuitenkin halusimme nauttia tästä auringosta, joten kävimme Suskin kanssa laivan kannalle nukkumaan vähän päikkäreitä, jonne ei tuuli päässyt niin pahasti puskemaan.

Lopulta pääsimme Taon Mae Haad satamaan 12 tunnin matkustamisen jälkeen, ja olikin aika etsiä hostelli missä yöpyä. Meinasi jo vähän alkaa ärsyttämään kun kaikki oli joko ihan liian kalliita tai täynnä. Onneksi löysimme illan pimeydessä kuitenkin yöpaikan MOVin dormista. Palasimme itseasiassa vielä kyseiseen hostelliin uudelleen, joten tätä voin suositella!! Yöpyminen maksoi 300thb /yö. Lähdimme seuraavana päivänä Mae Haadista kohti Sairee Beachiä, joten Mae Haadia ei tullut niin nähtyä, mutta ei siellä tuntunut olevan oikeastaan kuin satama ja ruokapaikkoja.

Essillä ja mulla oli iltaisin aina hauskaa puuhaa, nimittäin jalkamätien puhdistusta!

Sairee Beachillä nukuttiin yöt La Ville View Guesthousessa ihan huoneessa kaikki neljä (300thb/hlö/yö). Vitsi, mitä luksusta oli saada oma vessa, huoneessa sai vaihtaa vaatteet rauhassa, pelkäämättä että ne muut 11 henkilöä siellä dormissa katsoisi ja siellä sai jutella niin pitkään tai niin kovaa miettimättä herääkö se alakerran tyyppi siihen. Vaikka mestana tämä paikka olikin meluisa eikä se nyt mikään maailman puhtaimman tuntuinen, mutta tykkäsin paikasta silti dormin jälkeen.

Sairee Beach oli ihana! Sieltä löytyi kaunis ranta ja hyvät iltahuvit. Saireelta löytyi paljon sukelluksen harrastajia ja nuoria ihmisiä. Vietettiin Sairee beachillä yksi kokonainen päivä ja mun mielestä oli ihmeen kaunis ranta ns. päärannaksi, ettei tarvinnut edes lähteä etsiskelemään sitä kaunista rantaa vaan siinä se vaan möllötti suoraan edessä.

Essi vähän päätti temppuillakkin siellä auringon ihanissa väreissä.

Jäätiin Sairee rannalle katsomaan auringonlaskua, kun ruoan jälkeen huomasimme, että ei ole enää kuin parikymmentä minuuttia, että se aurinko sinne mereen laskeutuisi. Pakko myöntään, että nää kuvat on aivan ihania!! Propsit niistä kuitenkin menee Essille.

Illalla me nähtiin meidän vaihtarikaveri Laura Saksasta, joka liittyi iltarientoihimme. Laura oli lähtenyt yksin kiertämään samoja saaria kuin me , mutta ihan vähän eri järjestyksessä. Hänenkin tarkoituksena oli mennä tsekkaamaan kuuluisat Full Moon bileet Phanganilla, joten olimmekin yhteyksissä siihen asti kun Lauran piti lähteä takaisin Kathuun ja me jatkoimme matkaamme Samuille.

Taolla Sairee beach onkin se, jossa juhlintaa löytyy eniten ja senkin takia siellä on nuoria eniten pakkautuneena. Baareja löytyi niin kaduilta kuin rannalta, me oleskelimme rantabaareissa tanssien ja katsoen tulishowta. En ole vieläkään tottunut yhtään tähän menoon, että kännisten ihmisten annetaan olla niin lähellä tulta ja myös leikkiä itse tulella hyppien tulihyppynarua ja -limboa, en vaan käsitä tätä ollenkaan. Onhan nää tulishowt todella hienoa katsottavaa, mutta mielestäni kännisiä ihmisiä ei pitäisi oikein yllyttää tähän touhuun. Kuitenkin vaaratilanteita näissäkin leikeissä näkee.

Saireen toisena päivänä eli sunnuntaina lähdimme katsomaan miltä läheltä löytyvä Koh Nang Yuan saari näyttää, ja hienoltahan se näytti! Ensin meidän neljän hengen porukka oli vähän tätä aktiviteettia vastaan, koska pelättiin vähän krapulan ja väsymyksen olevan liikaa tähän menoon, koska tarkoituksena oli mennä katsomaan saaren näköalatasanne. Kuitenkin Laura sai meidät puhuttua ympäri ja lähdimme reissuun, ja onneksi olo olikin oikeasti hyvä ja pirteä illan juhlintojen jälkeen. Thaimaan saarilla baarit meneekin kiinni jo 02:00 ja se onkin ollut monien päiviemme pelastus, sillä baarien aikaisen sulkeutumisen vuoksi unta saa paljon enemmän ja seuraavana päivänä olo on pirteämpi kuin yleensä.

Koh Nang Yuanille saapuessa ensimmäisenä nähtiin kyltti "Viewpoint is closed for renovated". Siinä vaiheessa pääsi pieni hymy, sillä ei sitä ehkä olisikaan jaksanut kiivetä taas kukkulalle tuijottelemaan maisemia, mutta enimmäkseen harmitti suuresti, sillä maisemat sieltä olisi olleet huikeat, ainakin kun googletti kuvia joita muut tyypit on sieltä ottanut. Viewpointin kiinni olemisen takia, rannalla olikin sitten aivan sikana porukkaa, tai sitten se on vaan tää high-season tai sitten siellä on aina porukkaa ihan sikana, tiedä häntä. Saarelle ei muuten saanut ottaa mitään juomista mukaan tölkeissä tai muovipulloissa vaan ne piti jättää säilöön saaren infopisteelle päivän päätteeksi, ja tietenkin saaren ainoassa ravintolassa vesi ja ruoka oli ihan hirvittävän hintasta ettei siellä halunut syödä, nälkäsenä siis mentiin.

Päivä Nang Yuanilla meni snorklatessa, kalliolla kiivetessä ja rannalla maatessa.

Tälläisiä haukia sieltä merestä tällä kertaan löytyi! Saatiin ainakin selville, että tässä vikassa kuvassa olisi meidän mielestämme Titan trigger fish. En tiedä oliko hyvä idea yrittää löytää näille kalalajeille nimiä, sillä nytkin selvisi, että tämä Titan trigger fish voi hyökkäillä ihmistenkin päälle! Alkoi pelottamaan, että kannattaakohan niitä mennä sen enempään katselemaan…

Kuitenkin saarella oli muutenkin aivan ihanan näköistä. Tämä oli sitä Thaimaata, jota näkee postikorteissa ja joita ihailee aina netistä. Koh Nang Yuan onkin kolmen saaren yhdistymä, ja ne ovat toisissaan yhteydessä hiekka"kadut". Turkoosia vettä ja valkoista hiekkaa, tää on siis ihan pettämätön yhdistelmä, ikuisesti.

Saarivierailun jälkeen olikin aika mennä mahat kurnivana syömään Saireen rannalle auringonlaskuun vähän muonaa. Mulla ei oo useesti nälkä ja pärjään vähällä ruoalla, mutta tällöin mulla oli ihan hirveä nälkä! Täällä tytöt onkin aina ihan ihmeissään kun sanon, että mulla olis nälkä kun sellaista ei yleensä tapahdu. Tavallisesti tytöt valittavat nälkäänsä ravintolassa odotellessa ruokia ja mä ihmettelen sitä suuresti kun ei ole edes nälkä vielä.

Käytiin Taolla vielä mun valitsemalla rannalla eli Sai Nuanilla. Tässä kävi vaan vähän mokana se, että on olemassa Sai Nuan Beach 1 ja Sai Nuan Beach 2, josta toinen on se hienompi ja isompi kookospalmujen ympäröimä ihanuus, kuitenkin mehän mentiin sille pienemmälle ja ei niin hienolle rannalle, vaikka tiedettiinkin olevan kaksi rantaa, joista toinen on se parempi. Me vaan ei tajuttu siinä aamutuimaan, että miten sinne pääsisi, vaan lähtiessä sitä sitten tajusi mistä se polku sinne olisi mennyt. No, Sai Nuan oli kuitenkin kaunis, pikkuinen ja rauhallinen paikka. Pisteet siitä, että rannan ainoalla ravintolalle ei hinnat ollut korkealla ja vessa oli ilmainen.

Resting bitch face fish.

Sai Nuanilla oli hyvät snorklausmahdollisuudet ja kaikilla rannan kävijöillä taisikin olla snorkkelit mukana ja suurimmaksi osaksi aika menikin vedessä.

Jäätiin vielä rannalle katsomaan auringonlasku, oon täällä muuten aivan täysin rakastunut auringonlaskuihin. En ole varmaan ikinä Suomessa tai muualla ulkomailla oikeasti ollut katsomassa auringonlaskuja, mutta nyt oon tajunnu kuinka kauniita ne oikeasti oon.

Maanantai-iltana suuntasimme takaisin Mae Haadiin, koska tiistaina lautta Phangania kohti lähti aikaisin ja halusimme olla lähellä satamaa, jotta ei tarvitsisi herätä niin aikaisin kohti satamaa.

Maanantai - tiistai yön yövyimme jo tutuksi tulleessa MOV -hostellissa, mutta tällä kertaa saimme vähän hienomman yhteishuoneen.

Tiistaina matka jatkuikin kohti Phangania. Oli muuten ekaa kertaa ikinä täällä Thaimaassa, että lautta oli myöhässä, mutta tämän lauttamatkan jälkeen varmaankin kaikki lautat ja bussit olikin myöhässä.

Tao yritettiin kiertää mahdollisimman hyvin läpi, mutta kyllähän sinne voisi joskus tulevaisuudessa takaisinkin mennä. Katsomatta jäi monta paikkaa, vaikka pieni saari onkin kyseessä. Pidin Taosta, tai ainakin Sairee Beachin alueesta, missä sitä aikaa tuli eniten vietettyä. Näillä pikkureissuilla aina vähän harmittaa kun ei ehdi kuitenkaan ihan kokonaan nähdä kyseistä paikkaa. Taolla on varmasti monta kaunista paikkaa, mitä olisi kannattanut käydä katsomassa.